\n
Fler
tjänster

Intranät

DMS, affärssystem, CRM

Intranät – en “intern hemsida”

Ett intranät kan enkelt beskrivas som en “intern hemsida”. Med hjälp av samma tekniker som används “där ute” på webben, kan företag och organisationer bygga upp ett privat nätverk innanför sina väggar, ett nätverk som blir verktyget för att hantera den interna informationen.

Varför intranät?

Företag och organisationer hanterar ofta mängder av intern information. Det kan röra sig om allt från ordbehandlingsdokument, kalkylfiler, memon och e-post till mer affärssystem-relaterad information. Det är denna stora mängd intern information som gör intranät (och databaser) intressanta … och oumbärliga!

Ställ dig frågor som dessa: Hur lättillgänglig är denna information egentligen? Hur enkelt är det att samarbeta kring den? Hur mycket tid spenderas för att leta efter borttappade dokument och filer? Hur ofta skriver man om samma information eller använder “klipp och klistra”? Hur ofta måste man skriva ut dokument (t ex adresslistor) som hela tiden ändrar sig? Hur ofta letar anställda svar på frågor som redan har besvarats ett otal gånger? Hur ofta måste anställda ta hjälp av mer tekniskt kunniga för att komma åt helt vanlig information från affärssystemet?

Det är alltså mot bakgrund av sådana här frågor som behovet av intranät (och databaser) blir tydligt.

Intranät leder till förenkling och effektivisering

Ett intranät kan ge många fördelar. Det handlar om att i en välbekant webbläsarmiljö få möjligheter till:

  • ett enklare och effektivare samarbete mellan anställda
  • bättre förutsättningar för mer informerade beslutsunderlag
  • ökad produktivitet
  • tidsbesparingar
  • kostnadsbesparingar

Flexibla intranätlösningar

Inmedit kan hjälpa företag eller organisationer att utifrån olika former av intranätlösningar organisera sin information på ett bättre sätt, att göra den mer lättillgänglig, att få en smidigare dokumenthantering och möjliggöra ett effektivare samarbete.

Dessa intranätlösningar kan handla om allt från färdiga paket till mer skräddarsydda lösningar där man undan för undan bygger på med olika moduler.

Vanliga beståndsdelar i ett intranät

Ett intranät kan – som redan antytts – se ut på många olika sätt. Men några vanliga beståndsdelar är:

  • kalender- och adressinformation
  • nyhetsinformation
  • innehållshantering (CMS)
  • meddelandehantering (t ex intern e-post, diskussionsforum)
  • kunskapshantering (t ex frågor och svar, support, policy)
  • projekthantering
  • tidredovisning
  • kundstöd (CRM)
  • rapporthantering (t ex kring försäljning och ekonomi)
  • filhantering (t ex malldokument, bildfiler)

Inmedit kan bygga system från grunden, utgå från “färdiga” system eller integrera intranätfunktionalitet med befintliga system.

Symbolbild intranät
  • Från idé till verklighet

    Inmedit lyckades med konsten att utifrån våra idéer och tankar, skapa en användarvänlig portal som hjälper oss effektivisera vår verksamhet.

  • Hög ambition och bred kompetens

    Söker man någon som är ambitiös och har en bred kompetens inom IT-området, lätt att samarbeta med och som utför sina uppdrag med stor noggrannhet och pålitlighet så är Inmedit rätt leverantör att vända sig till. Jag kan uppriktigt ge Inmedit mina varmaste rekommendationer.