För att en hemsida ska fylla sin funktion skadar det inte att som företag eller organisation försöka ställa sig en del frågor.
Målsättning och målgrupp
- Varför behöver vi en hemsida? Information, marknadsföring, kontakt med kunder...
- Vilken är vår primära målgrupp? Ålder, geografi, intressen...
- Varför skulle målgruppen vilja besöka hemsidan?
- Varför skulle målgruppen vilja komma tillbaka till hemsidan?
Konkurrensen
- Vilka är våra konkurrenter?
- Varför skulle vår målgrupp föredra vår hemsida i stället för konkurrenternas?
- Vad är våra konkurrenter bättre på än vi?
- Vad är vi bättre på än våra konkurrenter?
Innehåll
- Vilken typ av information tror vi att våra besökare är ute efter?
- Vilken typ av information brukar folk fråga oss om?
- Hur får vi önskat innehåll till webbplatsen?
Design
- Vilken känsla vill vi förmedla med vår webbplats?
- Har vi idag en företagsprofil (logotyp, teckensnitt, färger, bilder, etc. ) som bör återspeglas på webbplatsen?
- Har vi ett domännamn (t ex foretaget.se) som vi vill använda? Ska det hänga ihop med företagets eller organisationens namn? Är det ledigt?
- Kan vi ta fram några webbplatser som vi gillar? Varför gillar vi dom?
- Kan vi ta fram några webbplatser som vi ogillar? Varför ogillar vi dom?
Marknadsföring
- Hur ska vi marknadsföra webbplatsen?
- Behöver vi använda (avancerad) sökmotoroptimering?
- Ska vi använda oss av sociala media (bloggar och liknande)?
Projektrelaterat
- Vilken budget har vi?
- Vilken deadline har vi?