Hemsidor - några frågor

För att en hemsida ska fylla sin funktion skadar det inte att som företag eller organisation försöka ställa sig en del frågor.

Målsättning och målgrupp

  1. Varför behöver vi en hemsida? Information, marknadsföring, kontakt med kunder...
  2. Vilken är vår primära målgrupp? Ålder, geografi, intressen...
  3. Varför skulle målgruppen vilja besöka hemsidan?
  4. Varför skulle målgruppen vilja komma tillbaka till hemsidan?

Konkurrensen

  1. Vilka är våra konkurrenter?
  2. Varför skulle vår målgrupp föredra vår hemsida i stället för konkurrenternas?
  3. Vad är våra konkurrenter bättre på än vi?
  4. Vad är vi bättre på än våra konkurrenter?

Innehåll

  1. Vilken typ av information tror vi att våra besökare är ute efter?
  2. Vilken typ av information brukar folk fråga oss om?
  3. Hur får vi önskat innehåll till webbplatsen?

Design

  1. Vilken känsla vill vi förmedla med vår webbplats?
  2. Har vi idag en företagsprofil (logotyp, teckensnitt, färger, bilder, etc. ) som bör återspeglas på webbplatsen?
  3. Har vi ett domännamn (t ex foretaget.se) som vi vill använda? Ska det hänga ihop med företagets eller organisationens namn? Är det ledigt?
  4. Kan vi ta fram några webbplatser som vi gillar? Varför gillar vi dom?
  5. Kan vi ta fram några webbplatser som vi ogillar? Varför ogillar vi dom?

Marknadsföring

  1. Hur ska vi marknadsföra webbplatsen?
  2. Behöver vi använda (avancerad) sökmotoroptimering?
  3. Ska vi använda oss av sociala media (bloggar och liknande)?

Projektrelaterat

  1. Vilken budget har vi?
  2. Vilken deadline har vi?